حافظه برتر با چند پند مفيد


 

مترجم: زهره مهديان




 
تحقيقات حاکي از آن است که عوامل زيادي در افزايش بازدهي هوشي، قدرت يادگيري و تمرکز افراد نقش دارد که يکي از آن ها نوع تغذيه مي باشد؛ چه سلول هاي عصبي مواد مورد نياز جهت انجام فعاليت هاي روزانه خود را از طريق مصرف مواد غذايي تأمين مي کنند. تغذيه کامل که شامل مواد غذايي متنوع و مفيد است، تأثير زيادي در عملکرد بهتر سيستم عصبي دارد. اين مهم از همان دوران جنيني بايد مد نظر قرار گيرد؛ خوب است بدانيد هرگونه کمبود مواد غذايي ضروري و مهم در دوران بارداري مي تواند عواقب ذهني زيادي را بر جاي گذارد. به همين دليل همواره از شروع بارداري بر تأمين مواد غذايي ضروري مادر در طي دوران بارداري تأکيد مي شود.
در بين مواد غذايي، مواد قندي و نشاسته اي نقش اساسي را در مورد تأمين انرژي مورد نياز سلول هاي عصبي بر عهده دارند. لذا اين مواد بايد به ميزان کافي مصرف شوند. عدم مصرف اين مواد غذايي به مدت طولاني، عوارض مختلفي از جمله کاهش قدرت يادگيري و ضعف حافظه را به دنبال دارد. به همين دليل افرادي که رژيم لاغري غير اصولي شامل حذف اين مواد غذايي مي گيرند به مرور با کاهش حافظه و يادگيري مواجه مي گردند.
توجه شود کربوهيدرات ها بايد تنها 45 تا 60 درصد از کل کالري روزانه را شامل شود در غير اين صورت منجر به اضافه وزن و چاقي مي گردد.
- وعده صبحانه را هرگز حذف نکنيد. بلکه آن را به طور کامل مصرف نماييد. البته بهتر است محتويات وعده ناهار و شام را مختصر در نظر بگيريد.
- ميوه و سبزي جات مخصوصا سيب، موز و نعناع را در برنامه غذايي روزانه خود بگنجانيد.
- سعي کنيد در شبانه روز خواب کافي داشته باشيد. شب ها زود خوابيده و صبح ها به موقع از خواب برخيزيد.
- در طول روز به مقدار کافي مايعات (آب، شير، چاي کم رنگ و آب ميوه هاي طبيعي) بنوشيد.
- از مصرف بيش از حد شيريني جات خودداري شود.اين مواد باعث ايجاد احساس خستگي بيشتري در فرد مي شود؛ چه انرژي رساني اين مواد کم دوام است.
- مواد غذايي حاوي منيزيم شامل گردو، کشمش، فندق و بادام در افزايش قدرت يادگيري تأثير دارند.
- ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانيد.
- سعي کنيد در طول روز چند دقيقه استراحت کنيد.
- هرگز به تصور اين که يادگيري نياز بدن را به انرژي افزايش مي دهد، پرخوري نکنيد.
- توجه داشته باشيد هرچه بيشتر به يادگيري بپردازيد، اين قدرت را بيشتر در خود تقويت نموده ايد.
منبع: ماهنامه تغذيه و سلامتي شماره 84